Hukum Pengguguran(Abortion)[Siri 2] Terhadap Janin Mangsa Rogol

PERINGATAN:Sebelum anda membaca artikel berhubung isu ini,pastikan anda terlebih dahulu membaca artikel berkaitan isu ini siri 1 bagi mendapatkan kefahaman yang menyeluruh dan mengelakkan sebarang kekeliruan.

Para ulama semasa juga telah membincangkan permasalahan berkaitan janin perempuan yang dirogol sama ada dibenarkan untuk digugurkan atau tidak.Perbahasan terperinci adalah seperti berikut

1.Pendapat yang mengharuskan

  • Menurut Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Buti:”Perempuan yang dibuktikan secara jelas bahawa dia dirogol maka hukuman hudud tidak akan dikenakan kepadanya dan perempuan tersebut juga berhak untuk menggugurkan janin kandungannya selagi mana ianya tidak ditiupkan rohnya”.
  • Menurut Dr. Muhammad Sayyid Tantawi(Syeikhul Azhar sekarang):”Pengguguran diharuskan terhadap perempuan yang dirogol selagi mana janin tersebut masih pada bulan pertama selepas kejadian tersebut berlaku.Ini sebagai langkah untuk menjaga nasab keturunan”.
  • Manakala menurut Dr. Saaduddin al-Hilali,bagi permasalahan ini memerlukan beberapa ketetapan yang khusus.Di antara ketetapan yang perlu diletakkan ialah:

a)Perlu mendapatkan kepastian daripada pihak berkuasa bahawa wanita tersebut dirogol

b)Perlu melaksanakan pengguguran sebaik sahaja berlakunya peristiwa tersebut.Ini kerana jika dilambatkan proses     tersebut maka wanita tersebut diiktibarkan seolah-olah menerima janin tersebut

c)Perlu memastikan bahawa janin tersebut belum lagi membentuk jasad dan belum ditiupkan roh.Jika sudah berlaku kedua-dua perkara tersebut maka pengguguran adalah diharamkan.

d)Pengguguran perlu dilakukan oleh doktor pakar

Kesimpulan bagi pendapat yang mengharuskan:

Kesimpulan yang dapat kita ambil berdasarkan ketiga-tiga pendapat tersebut ialah,janin tersebut boleh digugurkan selagi mana ianya tidak ditiupkan roh.

2. Pendapat yang mengharamkan

  • Terdapat sebahagian ulama yang mengharamkan pengguguran janin wanita yang dirogol sama ada sudah ditiupkan roh atau tidak
  • Antara para ulama yang mengharamkan perkara ini ialah Dr Abdul Fattah Mahmud Idris dan Dr Misbah Mutawalli Sayyid Hammad
  • Hujah yang digunakan oleh mereka adalah sama seperti hujah yang mengharamkan pengguguran janin wanita yang berzina

Sumber:

Kertas Kerja Seminar Perubatan Kali Ke-2 mengenai Kelahiran dan  Kematian anjuran Persatuan Pelajar-Pelajar Perubatan Malaysia-Mesir pada 11-12 Februari 2009,pembentang hasil kertas kerja di atas ialah Ustaz Nazrul bin Nasir(penuntut Fakulti Usuluddin Universiti Al-Azhar,tahun 3)

7 Responses to Hukum Pengguguran(Abortion)[Siri 2] Terhadap Janin Mangsa Rogol

  1. Dayang says:

    Trma kasih utk info2 ni.Sy ambik utk Folio Agama..
    Halalkan yer..=)

  2. nana ruziad says:

    terima kasih untuk info yang sangat berguna ni:)
    nana ambil untuk essey bel..
    halalkan ye:D

  3. syifa' says:

    syukron,ana amik utk bahas & syafawie…

  4. hafiz says:

    syukran,, ana amik ntok rukhsah dalam perubatan Islam

  5. Nur Asnida says:

    syukran dr. atas maklumat yang dikongsi,,menzahirkan jawapan untuk banyak persoalan..
    -:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: