Pesanan Buat Adik-Adik Yang Akan Ke Mesir

Tiba-tiba saya terasa terpanggil untuk menulis suatu artikel khas buat adik-adik yang akan ke Mesir tidak lama lagi.Mungkin sebelum daripada ini,telah ramai abang dan kakak lain yang telah memberi pesanan dan nasihat,namun mungkin di sini ada beberapa aspek yang tidak disentuh oleh mereka.

Sebelum terlupa,saya ingin mengucapkan tahniah kepada adik-adik yang dipilih oleh ALLAH Azza Wajal kerana dapat menyambung pelajaran di bumi Mesir.Mungkin kita semua mengatakan kita telah dipilih oleh JPA,MARA atau badan penaja lain,tetapi hakikatnya inisemua adalah takdir ketentuan ALLAH dan rezeki-Nya kepada kita dianugerahkan peluang untuk menimba ilmu di sana.Berapa ramai kawan kita yang mungkin cemerlang juga keputusan peperiksaan SPMnya tetapi tidak berpeluang untuk mendapat tajaan seperti ini.Maka,marilah kita memperbanyak kesyukuran kita kepada-Nya.

Baiklah,saya ingin gariskan beberapa peringatan yang dirasakan perlu diketahui oleh adik-adik.Hal ini adalah berdasarkan pengalaman saya yang tidak seberapa ini di Mesir hampir selama setahun.

1)MENGUBAH PERSEPSI DAN BERSEDIA SEPENUHNYA SECARA FIZIKAL DAN MENTAL

Bila disebutkan Mesir,ramai daripada kita terbayang sebuah negara yang biasa,yang dipenuhi dengan padang pasir,pohon-pohon kurma serta unta.Kita juga membayangkan masyarakat di sana mengamalkan Islam secara sempurna dan kebanyakan wanita mereka memakai jubah serta berpurdah.Sebenarnya jangkaan dan agakan ini tidak tepat untuk menggambarkan negara Mesir lebih-lebih lagi di ibu kota Kaherah.Adik-adik yang akan belajar di universiti-universiti yang terdapat di Kaherah seperti Universiti Kaherah,Universiti Ains Shams dan Universiti Al-Azhar akan mendapati bahawa kota Kaherah ini ialah sebuah ibu kota yang sedang membangun namun tidaklah sepesat seperti Kuala Lumpur.

Di Kaherah,sukar sekali untuk kita menjumpai unta dan pohon-pohon kurma kerana ia dikelilingi oleh bangunan-bangunan batu sahaja.Hanya satu dua sahaja pokok yang besar dapat kita temui.Manakala wanita di sana pula,pada pengamatan saya hanya 40% sahaja yang memakai pakaian mengikut syarak,selebihnya tidak mengikut ketetapan yang telah ditetapkan oleh syarak.Bagaimanapun saya ingin memuji golongan lelaki di Mesir kerana kebanyakan mereka berambut pendek dan berkasut.Tidak pernah saya temui golongan-golongan seperti Punk,Skin Head dan sealiran dengannya yang makin bercambah di Malaysia wujud di Mesir.Alhamdulillah,ini mungkin kerana mereka tidak begitu didedahkan dengan unsur sedemikian ataupun budaya masyarakat di sana menolaknya.

Permandangan di bandar Kaherah

Permandangan di bandar Kaherah

Mungkin ada abang atau kakak yang pernah mengatakan bahawa orang Mesir ini sedikit kasar.Ya,memang benar.Saya akui bahawa orang Mesir ini agak kasar berbanding dengan kita orang Malaysia.Pernah guru Mesir yang mengajar bahasa Arab kepada saya di Markaz Lughah Nil,Ustaz Ibrahim Azzam mengatakan orang Malaysia ini umpama malaikat yang berjalan di atas muka bumi kerana kesantunan dan keramahan pelajar Malaysia dalam banyak perkara.

Contoh yang saya boleh berikan untuk menggambarkan orang Mesir ini sedikit kasar ialah mereka dalam banyak hal suka bertengkar,bertikam lidah dan meninggikan suara.Maka tidak hairanlah jika kita dapati pemandu bas yang sedang memandu bas yang sarat dengan penumpang boleh berbalah dengan pemandu kereta di sebelahnya ketika masing-masing sedang bergerak sedangkan jalan raya pada masa itu juga sibuk dan penuh dengan kenderaan-kenderaan lain.

Bagi lelaki,untuk kita naik atau turun daripada bas,jangan kita tunggu sehingga bas itu sepenuhnya kerana kadang-kadang sahaja pemandu bas berbuat demikian.Untuk naik atau turun daripada bas kita perlu melompat sedikit tetapi dengan teknik yang betul.Ada sahabat saya yang pernah terjatuh ketika melompat untuk turun daripada bas.Maka berhati-hatilah dan pelajarilah teknik yang betul daripada abang-abang di sana nanti.Namun,bagi perempuan,alhamdulillah mereka tidak perlu bersusah-payah seperti itu kerana saya dapati kebanyakan pemandu bas kebiasaannya akan memberhentikan bas sepenuhnya jika ada perempuan yang ingin naik atau turun daripada bas.

Walaupun orang Mesir ini terkenal dengan kekasarannya,namun sebenarnya mereka sebenarnya ada satu sifat yang menarik iaitu suka bergurau atau membuat lawak.Umpamanya yang boleh saya sebutkan,jika kita ingin membayar duit untuk barang yang kita beli,sebahagian peniaga Mesir akan mengatakan “kholli” yang bermaksud lebih kurang begini “tak payah bayar,simpan je duit tu.percuma”.Bagaimanapun sebenarnya itu hanyalah gurauan semata-mata kerana jika kita keluar dari kedai dengan tidak membayar,mereka akan memanggil balik kita meminta wang bayaran.Banyak lagi gurauan-gurauan yang mereka selalu buat.Jika kita mampu bercakap dan memahami bahasa Arab ‘Ammi dengan baik,kita akan tahu bahawa masyarakat Mesir ialah masyarakat yang suka bergurau dan membuat lawak jenaka.

Oleh itu,adik-adik semua perlulah mengubah persepsi mengenai Mesir yang mungkin sebelum ini tidak tepat.Ada sebahagian ustaz yang menceritakan bahawa Mesir adalah negara yang sangat teruk.Bagi saya tidak!Mesir seperti negara-negara lain yang mempunyai kelebihan dan kekurangan.Maka kita sebagai orang yang dikurniakan akal oleh ALLAH seharusnya mencontohi nilai yang baik itu dan meninggalkan apa yang tidak baik.

Kekuatan dari segi fizikal dan mental perlu ditanam kerana iklim dan cuaca di sana jauh berbeza dengan Malaysia.Di sana,dipenuhi dengan debu-debu dan mempunyai musim panas dan sejuk yang agak panjang.

Keadaan di dalam dewan kuliah

Keadaan di dalam dewan kuliah

2)BUKU YANG PERLU DIBAWA

Perkara ini banyak diabaikan oleh ramai orang.Bila tiba di sana,barulah kita rasa menyesal kerana tidak membawa buku yang sepatutnya bersama dahulu.Bagi saya,buku yang mesti dan mesti dibawa ialah segala jenis buku dan nota yang berkaitan dengan bahasa Arab.Bagi mereka beraliran agama di sekolah menengah dahulu,bawalah buku-buku nota berkaitan dengan bahasa Arab.Hal ini kerana semua itu diperlukan untuk kita memperkukuhkan lagi penguasaan bahasa Arab kita di sana.

Sebahagian daripada kita apabila ditanya kenapa memilih Mesir sebagai destinasi pengajian pilihan,mengatakan kerana ingin menuntut ilmu agama di sana di samping ilmu perubatan.Sedarkah kita kunci kepada penguasaan ilmu agama ialah penguasaan kita dalam bahasa Arab kerana kebanyakan kitab agama adalah dalam bahasa Arab dan,al-Quran serta hadis nabi s.a.w. juga dalam bahasa Arab.

Bagi yang belajar bahasa Arab di sekolah menengah,ketahuilah bahawa apa yang diajar di peringkat SPM sebenarnya adalah di peringkat yang agak tinggi kerana mempunyai Balaghah(sastera).Sebab itulah dinamakan Bahasa Arab Tinggi.Sebenarnya jika kita semak senarai subjek yang akan diambil dalam SPM terdapat juga subjek Bahasa Arab Komunikasi tetapi peringkatnya lebih rendah daripada Bahasa Arab Tinggi.Jika di Mesir,anda mengambil ujian peperiksaan bahasa Arab di mana-mana Markaz Lughah,kita akan dapati kebanyakan soalan yang terdapat di dalam ujian daripada peringkat persediaan hingga ke peringkat keempat,ianya telah dipelajari di sekolah dahulu.

Selain daripada itu,bawalah buku dan majalah ilmiah kerana di sana nanti kita hanya akan dihidangkan dengan bahan bacaan berbahasa Arab yang jika kita baca,kita sukar untuk memahaminya 100%.Jadi,buat sementara waktu ini dalam masa kita mempertingkatkan penguasaan bahasa Arab,setidak-tidaknya kita dapat menambah pengetahuan kita dengan bahan-bahan ilmiah yang dibawa dari Malaysia.

Ruangan yang terdapat di Universiti Kaherah ini kebiasaannya menjadi tempat berehat pelajar

Ruang rehat dan lepak di Universiti Kaherah

Bagi buku berkaitan perubatan,saya rasa tidak perlu untuk dibeli di Malaysia kerana di Mesir semuanya telah ada.Insya ALLAH pada bulan Disember nanti akan diadakan satu pesta buku besar-besaran(Ma’rad Kutub) di Mesir.Di situ,akan dijualkan pelbagai jenis buku dan bahan-bahan ilmiah sama ada dalam bidang agama mahupun perubatan.Jadi,dapatkan buku-buku perubatan International Edition di situ.

3)PEMILIHAN RAKAN SERUMAH(AHLI BEIT)

Hal ini juga sangat mustahak untuk diambil perhatian.Mungkin kebanyakan daripada kita pada awalnya tidak mengambil kisah sangat siapa rakan serumahnya.Tetapi ketahuilah,hakikat yang berlaku dalam kalangan abang atau kakak di Mesir,sudah banyak kes yang berlaku di mana ada yang berpindah rumah kerana tidak serasi dengan ahli beit bahkan ada yang tidak bertegur sapa dalam jangka masa yang lama.Maka,,hal ini mestilah dipandang serius.Bagi saya,ketepikan cakap-cakap orang dalam memilih ahli beit,kononnya kita assabiah dengan negeri atau sekolah.Apa yang penting,pastikan ahli beit kita itu serasi dan mudah berinteraksi dengan kita.

Bagaimanapun,apa yang lebih penting daripada itu sebenarnya pemilihan ahli beit mestilah berdasarkan pegangan agama yang teguh serta akhlak  mulia yang terdapat padanya.Mungkin kita tidak dapat pastikan semua ahli beit mempunyai ciri tersebut,tetapi paling kurang biar ada seorang yang demikian.Hal ini bagi memastikan kita mempunyai sahabat-sahabat yang prihatin dengan kita untuk menegur sekiranya kita telah terleka dan alpa ataupun telah membuat apa-apa kesalahan dan kesilapan.

Ketahuilah,diri kita ini sebenarnya banyak dibentuk oleh sahabat-sahabat rapat dan suasana persekitaran kita.Di sana nanti,sudahlah kita telah berjauhan dengan ibu bapa,maka bersama-sama sahabat-sahabatlah kita membina dan membentuk jati diri kita.Jika sahabat itu buruk,maka kecenderungan kita ke arah itu juga luas dan begitulah sebaliknya.

4)BARANG-BARANG YANG PERLU DIBAWA

Jika di atas,saya menyentuh mengenai buku yang perlu dibawa.Kali ini,lebih umum.Apa yang saya sebutkan di sini hanyalah apa yang terpenting,yang betul-betul tiada atau sukar didapati di Mesir.Bagi bahan-bahan masakan dan minuman adalah seperti berikut:

  • Santan.Seeloknya bawalah yang serbuk agar dapat menjimatkan berat bagasi yang dibawa nanti
  • Halia.Walaupun di Mesir sudah ada serbuk halia tetapi ada sesetengah masakan memerlukan halia mentah.Bagaimanapun di pasar raya Carrefour Mesir ada juga menjualnya tetapi agak jauh dari tempat tinggal.
  • Serbuk kunyit dan kunyit
  • Kerisik
  • Serai.Ada juga dijual di rumah-rumah anak negeri.
  • Serunding
  • Serbuk sup,kurma,kari,gulai dll
  • Ajinomoto
  • Sos cili.Sos di Mesir agak berbeza dengan di Malaysia
  • Budu.Ada dijual di rumah-rumah negeri
  • Milo.Tiada dijual di Mesir.Yang ada hanyalah serbuk koko yang sebenarnya digunakan untuk membuat kek

Ini sahaja yang terlintas di fikiran sekarang ini.Mungkin ada bahan-bahan lain yang lupa saya senaraikan sebenarnya juga sukar untuk didapati di Mesir.Maka,rujuklah abang atau kakak yang lain yang sedang atau pernah belajar di Mesir.

Selain daripada itu,belilah baju sejuk di Malaysia siap-siap kerana pada bulan Disember nanti akan bermulanya musim sejuk.Baju sejuk yang terdapat di Mesir juga ada tetapi tidak banyak pilihan.Begitu dengan kasut dan sandal.

Akhir kata,saya ingin mengucapkan selamat berangkat kepada adik-adik yang akan pergi ke Mesir pada 14hb Sept ini.Galaskan bersama-sama adik-adik di samping bagasi-bagasi yang dibawa nanti,semua harapan Islam,negara,ibu-bapa,JPA dan rakyat Malaysia yang ingin melihat kita semua menjadi seorang doktor Muslim yang professional dan bertaqwa apabila kita pulang nanti.

18 Responses to Pesanan Buat Adik-Adik Yang Akan Ke Mesir

  1. nuraisya says:

    syukran…

    sgt mmbntu ”,

  2. liana says:

    mutasyakkir awi🙂

  3. Syukran awwi…
    ada tak subjek pasal al-quran utk bdk2 medic?
    boleh terangkan pasal sistem mushrif?

    • drmarzuki says:

      Afwan.Kalau di Universiti Kaherah dan Universiti Ain Shams tak ada.Tapi kalau di Universiti al-Azhar ada program al-Quran dan bahasa Arab.Mushrif ni ialah satu sistem yang menggunakan perkhidmatan pelajar lelaki(seorang) untuk menemani pelajar-pelajar perempuan(lebih dari seorang) demi keselamatan lebih-lebih lagi pada waktu malam.Maklumlah kita bukan berada di negara sendiri tapi di negara orang.

  4. Halimatul Saadiah Mohd Azlan says:

    salam..
    camne dgn maahad Qiraat lilbanat mansuroh?boleh terngkan dengan lebih lanjut?

  5. wahyu busyra says:

    assalamualaikum…
    ana akan belajar insya allah di iskandariah. boleh ana tahu apa sahaja barang yang wajib di bawa ketika hendak ke sana nanti?

    • drmarzuki says:

      waalaikumussalam.tahniah dapat sambung pengajian ke Mesir.Adik ambil bidang perubatan ke?Rasanya ana dah terangkan apa yang perlu bawa dalam artikel ni.Cuma saya nak tekankan semula di sini,bawalah buku-buku nota mengenai bahasa Arab yang dah dipelajari di sekolah.Banyak kegunaannya di sini.Kalau bab makanan,bagi saya bawa lebih sikit la halia,lengkuas,serai.

  6. Syukran awi.. (:
    bnyak membantu…

  7. […] : http://www.pamiesz.com & drmarzuki.wordpress.com Posted in cairo nuffnang_bid = […]

  8. ingin tahu says:

    1)kalau nak belajar qiraat/hafal quran ada x kelas dkt2 Cairo Universiti?
    2)first year bdk2 laki Cairo duk kat mane?jauh x dari U
    3)da bley pilih kwn sebilik skang ke?

    thanx……banyak membantu

    • drmarzuki says:

      1)ada je byk syeikh2 yg ajar al-quran dekat kwsn tmpt tinggal pelajar cairo universiti.ada yang berbayar,ada yang free.dah ramai abang2 senior yg ikut talaqi quran kat sini.nanti ana boleh perkenalkan.

      2)penempatan utk 1st year tahun depan ana tak pasti.tak jauh sgt pun rasa

      3)sila pilih ahli rumah dari sekarang la.senang skit.boleh bahagi2kan tugas sapa yg perlu brg tu dn brg ni

      Tahniah la dpt smbg belajar di Mesir.Nanti kita jumpa kat sini.

  9. asnal says:

    Salaam..sye skrang tgh cuti sementara nak smbung belajar bln 9 ni, kat mesir ada tak markaz utk sye belajar b.arab? Intensive course ke? Boleh suggestkn tak

  10. shida says:

    salam .
    insyaAllah thun ni bkal mlnjutkn pngajian d universiti al azhar cairo dlm drasah islamiyah..
    bgaimana pla tmpt tnggal d rmah anakt slangor. Mkann dmasak sndri atau beli ? Rempah2 prlu dbawa ? brapa anggaran pbelanjaan dlm sbuln?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: